mandarinkakan

Solbränd gris.

Kategori: Allmänt

Hej!

Idag åt vi midsommarmat på jobbet, grillat med potatis, sallad, tsatsiki och örtsmör, mums fillibabba!! Det var super gott..Efterrätt blev det oxå, hemgjord chokladtårta med jordgubbar, mums, tog faktist två bitar! Men jag cyklade idag så då försvann väl lite av det...

Vid 15.30 åkte jag ut till Stenby Gård, för att titta till en gris,som skulle ha en böld på magen. Jag kom dit, var hur mycket ungar som helst där, gick ut och tittade på grisarna. En av grisarna såg lite hängig ut och det var väl inte så konstigt, han var riktigt solbränd...

Tiden gick och till slut skulle de in, grisarna. In kommer 3 små svartvita nassar springades, men jag såg inte till någon helt vit med solbränna..H skriker: Karin!! Jaha tänkte jag nu vill den inte gå, för den gick väldigt konstigt när jag var ute och tittade på dem. Men men, den kom in och vi släppte in den i en egen box.....

Solbränd ja, så pass mycket att det blödde! Det hade spruckit i skinnet så han blödde ganska mycket, inte så att det rann,men ändå. Barnen åkte hem, och jag och H gick in för att tvätta det. Jag trodde vi skulle brämsa grisen så den iaf kunde stå still, men nej, H tog en planka och tryckte in grisen mot väggen..Hur bra går det? Inte alls!  Men men, mina byxor blev iaf blodiga innan det var tvättat och Helosan var påstrucket....Stackarn var helt sönderbränd och rädd, inte van vid att vara ifrån kompisarna..

Försökte komma åt och känna på bölden, som var på en annan gris, H trodde att det var navelbråck men det kunde jag konstatera att så var inte fallet! Naveln sitter väl ändå inte mellan frambenen? Nej nej..3:e spenparet uppifrån, alltså nästan mitt på magen. Men iaf grisarna var stressade och jag kom bara åt bölden för en snabb sekund, och då kändes den hård...Får se hur det utvecklar sig.

Jag och H står och diskuterar och jag säger att den solbrända grisen inte ser ut att vara en hampe(svart-vit), nej säger hon det är en lantras, jaha...

Då kommer jag ihåg något, lantraser har liggande öron och York har stående fina öron, så det som finns på Stenby är 3 Hampshire och en York....

Roligt att H sätter värde i att jag kommer ut, hon har ju ingen som helst kunskap om grisar, hur hon kunde sätta diagnosen navelbråck, vet jag inte men ok. Vidare sa jag att om Yorken fortfarande vek benen under sig när den stog och om den darrar på benen kan det vara selen brist, alltså något med skelettet att göra...

Men men..

Jag åkte hem och slängde in mina byxor i tvätten, hoppas det bort.

Imorgon är jag ledig, då ska lilla Jerry flyga till himlen, imorgon kommer det bli ett sorgset inlägg, om jag orkar skriva.

Igår var jag på besiktining av bilen föressten. Inga fel med rost eller bromsar bara ett litet hål på avgasröret så det måste jag åtgärda och sen göra en ombesiktning. Det ska jag fixa på tisdag, pappa har pratat med macken uppe vid stora vägen så de skulle fixa det och det skulle kosta 1735:-, ganska billigt tycker jag!

Nu ska jag se på tv, ikväll ska jag vara uppe sent, ja ändå fram till 22, det är sent för mig numera!!

Kramar!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: